Sund og varieret

Sund kost er sindsygt vigtigt!

Du kan spise sundt og varieret og du kan komme i spisesalen 6 gange i løbet af dagen, hvor der er mad klar til dig. Der er altid mad nok, så du kan blive mæt – du kan dog ikke altid regne med at få din livret, men du har også godt af at prøve at smage noget nyt!

Hvis der er noget, du ikke kan tåle eller er vegetar eller noget andet, skal du eller dine forældre fortælle det til køkkenleder Mona Oksen.

Du og dine kammerater er med til at lave maden sammen med de dygtige ansatte i køkkenet. Du har ca. 7 dage i løbet af skoleåret, hvor du er i køkkenet hele dagen og derfor ikke er med i den normale undervisning.

Kost

Vores kost­politik på efter­skolen

På Agerskov Ungdomsskole ønsker vi at servere en sund, varieret og velsmagende kost i rolige og gode omgivelser. Fysisk aktivitet er en naturlig del af vores hverdag. Det er vores mål, at eleverne får indsigt i en korrekt opfattelse af, hvad en sund kost er i forhold til forskellige aktivitetsniveauer.

Corn Flakes, Havrefras eller havregryn, boller, rugbrød, pålæg, marmelade, magre mælkeprodukter, minimælk, frugt og grønt.

I vinterhalvåret minimum 1x ugentligt havregrød / øllebrød

Rugbrød, boller eller franskbrød / knækbrød, nogle gange andet gærbrød, pålæg / ost, frugt og grønt.

Varm mad, 1 ret, frugt, grønt, brød.

Enkelte dage 2 retter.

Rugbrød, boller eller franskbrød/ knækbrød, nogle gange andet gærbrød, pålæg / ost, frugt, grønt.

Hver aften: Rugbrød, grovbrød, pålæg, ost, salatbar.

2 gange ugentligt serveres der også lune retter.

Boller / knækbrød, frugt, grønt.

Vores kostpolitik bygger på de 8 kostråd

De 8 kostråd og vores tilgang til disse

“Spis frisk frugt og grønt – 6 stykker om dagen”

Vi serverer frisk frugt og grønt til alle måltider

“Spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen”

Vi serverer fiskepålæg til aftensmad hver dag og en gang hver anden uge serveres fisk til middagsmad.

“Spis kartofler, ris eller pasta og groft brød hver dag”

Vi serverer en variation mellem ris, pasta og kartofler, med vægt på kartofler.

Vi bager selv alt vores brød og lægger vægt på, at det er fiberrigt

“Spar på sukkeret”

Vi tilbyder kage 1 gang ugentlig.

“Spar på fedtet”

Vi serverer kød og kødpålæg med max 10% fedt.

Vi bruger mælk og mælkeprodukter med lav fedtprocent.

“Spis varieret og bevar normalvægten”

Eleverne må gerne komme med ønsker eller opskrifter til madplanen.

Vi lægger vægt på at servere mad, så alle elever kan bevare normalvægten.

Samme ret serveres max. en gang om måneden

“Sluk tørsten i vand”

Skolen lægger vægt på tilgængeligheden af koldt vand til at slukke tørsten i.

Vi serverer sjældent sodavand eller saftevand på skolen. Ved særlige lejligheder serveres juice eller varm kakao.

“Vær fysisk aktiv – mindst 30 minutter om dagen”

Vi har morgenløb hver morgen.

Der er skemalagt minimum én times idræt om dagen.

Desuden tilbydes aftensvømning og forskellige fysiske valgfag.

Køkken­tjans

Du kommer til at hjælpe til i køkkenet 6-8 dage i løbet af skoleåret. I køkkenet har du,  sammen med køkkenpersonalet, forskellige opgaver. Du kommer til at lære at lave varm mad, kold mad og bage. Du vil også lære at arbejde med frugter og grøntsager og sidst men ikke mindst, vil du lære at vaske op, gøre rent og holde god køkkenhygiejne.