Book en rundvisning og oplev Agerskov Ungdomsskole

Husk Efterskolernes dag d. 29. september. Kan du ikke få det til at passe, så er du hjertelig velkommen til at booke en rundvisning.

Klik her for at booke

*F* det tolv tal!

Skrevet af: Lars Kristensen - Forstander

Udgivelsesdato: Torsdag den 24. oktober 2019

Er overskriften på min klumme i ugeavisen i uge 44. Inspireret af mange og forskellige foredrag i nyere tid, samtidig med at jeg ser en præstationskultur vinde frem blandt for mange unge.

Vi har i år et forløb på skolen, hvor alle parter er involveret. Skolens personale, elever og forældre. Forløbet er i samarbejde med Søren Østergaard, som er leder

af Center for Ungdomsstudier. Tirsdag aften var vi samlet, personale, elever, forældre og Søren Østergaard. Vi fik skabt et fantastisk refleksionsrum. Der var super god aktivitet fra alle parter. Debat, snak og gode diskussioner.

Et af spørgsmålene var. ”Hvad er det bedste – og det værste ved at være ung i dag sammenlignet med da jeres forældre var på jeres alder?”

Det blev en rigtig god aften og med en stærkere forståelse for hinanden.

Klumme til uge 44 i Ugeavisen MidtSyd.

*F* det tolv tal!

Det er hvad jeg for tiden provokerer mine elever og forældre med. *F* betyder fuck og er faktisk et sprog jeg ikke går ind for, men lad det nu ligge. I sætningen ”*F* det tolv tal” er der flere betydninger, som jeg i klummen vil prøve at beskrive. Holdningen er måske lidt på kanten, lidt voldsom, men jeg siger det, for at skabe balance.

For det første har jeg har en stærk fornemmelse for, at 12-tallet er blevet målet i sig selv. Det er vigtigt at score 12. Vi bliver målt og vejet alene på karakteren. Det forlyder at vi er bagud i forhold til andre lande, altså bagud på Pisa undersøgelsen, den undersøgelse der kun er målt på karakteren og ofte med en multiple choice prøve/eksamen. Spørgsmålet er, om multiple choice er god nok til at måle intelligensen og kompetencerne hos unge. Det hele menneske.

En anden vinkel jeg har på sætningen er, at det er en provokation til de perfekte piger. De perfekte piger lever i en præstationskultur, som kan være stressende, skabe et stort pres og de tør ikke at fejle. De har tidligt i skolegangen fokus på at score en høj karakter, et tolv tal. Konsekvensen for at nå derhen, kan være med frygtelige konsekvenser. Derfor ligger der en provokation i sætningen, hvor jeg prøver at vise det brede læringsbegreb, lærer de unge at turde at fejle og at det absolut ikke skal være perfekt.

Værst af alt, kan målet for 12-tallet være, at det er på bekostning af andre og på bekostning af de svage og være med til at skabe en egocentreret ”mig” kultur. En selvcentrering hvor fællesskabet bliver skubbet til side.

Konsekvenserne for den forbandede præstationskultur bliver, at vi får unge mennesker som ikke tør øve sig, ikke tør fejle. Alt skal være 1000% rigtigt før man tør melde sig ind. Alle lurer på hinanden. Alle føler sig forkerte i forhold til de pragteksemplarer der sætter standarten. Forventningspresset er enormt og lavt selvværd er en folkesygdom. Psykologerne har lange desværre ventelister.

 

Balancen for mig er, at der skal være plads til at være menneske, med de sunde værdier, som tillid, tryghed og en forståelse for forpligtigende fællesskaber. Sat på spidsen, kan man jo spørge sig selv om man helst vil være sammen med en der kun har 12-taller eller en man kan stole på, et menneske man har tillid til eller hvem vil du helst ansætte? Okay, det er sat lidt på spidsen, men…

Vi skal fremme kompetencer med de ”bløde” værdier, så som samarbejde, glæde, at kunne tage ansvar i fællesskaber og være et ordentligt menneske. Det gør man ikke ved kun at have fokus på 12-taller. Det giver ubalance.

Desværre er det blevet vigtigere at bestå end at forstå. Derfor *F* det tolv tal!

Hvor svært kan det være, men tør du?

 

Lars Kristensen

Kom på besøg - book en rundvisning